ذهن نوشت

درگیری‌های یک ذهن مغشوش
چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹ ق.ظ

روزنگاری + آموزش چاپ آبی

بسم الله

چاپ آبی روی کاغذ کوزو به اندازه 8.5 در 11 اینچ (اندازه عکس 6 در 6 اینچ است)

+آموزش چاپ آبی

روزنگاری


کتابچه ی روزنگاری، توسط نویسنده ها در ابتدای قرن بیستم نگهداری می شد تا نقل قول ها، اطلاعات و اتفاقات روزانه را ثبت کند. مشابه دفتر خاطرات، این نوشته ها در طی زمان بیشتر و تبدیل به حجم قابل توجهی می شدند و به ما اجازه می دادند تا نگاهی سریع به زندگی و عصر نویسنده بیاندازیم. شبکه های اجتماعی راه ما برای ثبت زندگی روزانه، افکار و لینک هایی است که به اندازه فابل توجهی رشد می کنند. از طریق عکاسی موبایل، من محیط اطراف و زندگی روزمره را مستندسازی کردم، از وقایع به یادماندنی گرفته تا جزئیات پیش پا افتاده. من منتخب کوچکی از ثبت های روزانه ی خود را به صورت دستی با تکنیک "چاپ آبی" (cyanotype)، یک فرآیند تاریخی که اصالتا برای ثبت مجموعه های شخصی استفاده می شده چاپ کردم. روزنگاری، یک کاتالوگ ادامه دار از زندگی روزانه من است.


















درباره عکاس

لیندسی بیل

عکاس اهل ایالات متحده

http://www.lindseybeal.com/

https://www.instagram.com/mslenslover/


نکته 1: برخی موارد ترجمه دقیق نشده. حتی عنوان که commonbook هست، یا کلمه scrapbook!

نکته 2: عکاسی آبی، منظور رنگ آبی هست. با جستجو در اینترنت مطالبی هست که هیچ کودوم به فارسی نیست. شاید در مطلب جدا در این مورد نوشتم! کلیت این که دو ماده شیمیایی با هم مخلوط میشن و روی پارچه یا کاغذ با قلم مو کشیده میشن. بعد نگاتیو رو روش میذارن و اون رو در معرض اشعه آفتاب یا uv قرار میدن و هروقت از نتیجه راضی بودن با آب شستشو میدن.

نکته 3: این مطلب چند مورد خوب برای من داشت، یکی این که با یک روش چاپ آشنا شدم، که گرچه زیاد استفاده نمیشه، ولی جالب بود. و یکی این که چقدر ساده میشه پروژه های شخصی تعریف کرد و انجام داد. چقدر خوب که این شخص کاری رو شروع کرده و ادامه داده و این ارزش داره. کاری به سادگی عکاسی از زندگی روزمره با همین موبایل که همه دارند. و مورد آخر این که چقدر دید خوبی داشته و نشون میده چقدر دید خوب و انتخاب سبک مناسب، میتونه نبود امکانات رو کم اثر بکنه.


سایت منبع


آموزش مختصر چاپ آبی

فرمول اصلی برای این کار شامل دو ماده است:

1- پتاسیم فری سیانید

2- آمونیم فریک سیترات

این مواد در ایران هم قابل یافت بوده و می توان با جستجو از فروشگاه های مواد شیمیایی و آزمایشگاهی تهییه کرد. فقط ممکن است نیاز به معرفی نامه داشته باشد. چون سمی هستند و خطرناک. در این حالت گاهی داشتن کارت دانشجویی کمک می کند، گاهی هم نه!

مقدار یکسانی از محلول هر دو نیاز است. زیرا اگر پتاسیم فری سیانید کم زیاد باشد، سرعت چاپ کم می شود و اگر مقدار آن کم باشد، رنگ آبی به قسمت های روشن هم سرایت خواهد کرد.

در زیر دو دستورالعمل رایج چاپ آبی را داریم. محلول نهایی می تواند برای چند ماه در شیشه مکدر نگهداری شود.

 

دستورالعمل اول: که اصالتا همان دستور مبدع این روش، جان هرشل، در سال 1842 است

محلول 1: 200 گرم آمونیم فریک سیترات + 1000 میلی لتر آب مقطر

محلول 2: 160 گرم پتاسیم فری سیانید + 1000 میلی لیتر آب مقطر

 

دستور العمل دوم: نسخه مدرن

محلول 1: 272 گرم فیک آمونیم سیترات + 5 گرم اگزالیک اسید + 1000 میلی لیتر آب مقطر

محلول 2: 92 گرم پتاسیم فری سیانید + 5 گرم اگزالیک اسید + 2 گرم آلومینیوم دی کرومات + 1000 میلی لیتر آب مقطر


محیط کار

ابتدا محیط برای این کار باید کاملا آماده باشد. یک محیط امن در برابر نور برای حساس شدن بهتر پارچه، کاغذ و ... . برای خشک کردن، یک محیط کاملا تاریک را آماده کنید.


روش

ترکیب محلول های پایه

مقدار یکسانی از هر دو ماده را مخلوط کنید.

 

حساس کردن سطح

پارچه یا کاغذ را درون مخلوط غوطه ور کنید یا آن را با یک قلم مو روی سطح بکشید. مطمئن شوید در کناره ها چند خط به شکل نوار برای تست زمان نوردهی در کناره ها بکشید.

 

خشک کردن مواد

عمل خشک کردن را در جای تاریک انجام دهید. می توانید با استفاده از پرده و ...، ورودی های نور را مسدود کنید. یک سشوار یا پنکه می تواند برای کم کردن زمان خشک شدن به کار گرفته شود. نتیجه نهایی باید زرد روشن باشد.

 

چاپ

چاپ آبی، یک فرآیند نگاتیو است. یعنی نواحی سطح که در معرض نور قرار نگیرد، سفید باقی خواهد ماند. پرینت خود را روی سطح حساس شده قرار دهید و برای تکان نخوردن و نبود فاصله بین دو سطح، یک شیشه روی آن قرار دهید. این ها را در معرض نور شدید خورشید یا نور فرا بنفش قرار دهید، تا زمانی که مقادیر روشن، تیره شده و سایه ها شروع به برعکس شدن کنند. می توانید از نوار تست که قبلا گفته شد، برای یافتن بهترین میزان نوردهی استفاده کنید.

 

شستن و فرآوری

سطح را با آب جاری بشوئید تا زمانی که زردی ها از نواحی نور نخورده پاک شود. چاپ هنوز آبی کم رنگ مایل به خاکستری خواهد بود. با خشک شدن، اکسیده شده و آبی خواهد شد.

 

تشدید (اختیاری)

برای سفید شدن بیشتر نواحی روشن و فرآوری کامل تصویر آبی، چاپ آبی خود را درون یک محلول رقیق سفید کننده و آب (نسبت 1 به 32) یا هیدروژن پراکسید 3% قرار دهید. پس از حدود یک دقیقه، چاپ را برداشته و حدود 20 تا 30 دقیقه با آب بشوئید.

 

خشک کردن

چاپ نهایی را خشک کنید. عکس به طور کلی وقتی خشک شود، تیره تر خواهد بود.


روش های فتوشاپی هم هست که میتونید جستجو کنید


منبع آموزش



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
طبقه بندی موضوعی

بسم الله

چاپ آبی روی کاغذ کوزو به اندازه 8.5 در 11 اینچ (اندازه عکس 6 در 6 اینچ است)

+آموزش چاپ آبی

روزنگاری


کتابچه ی روزنگاری، توسط نویسنده ها در ابتدای قرن بیستم نگهداری می شد تا نقل قول ها، اطلاعات و اتفاقات روزانه را ثبت کند. مشابه دفتر خاطرات، این نوشته ها در طی زمان بیشتر و تبدیل به حجم قابل توجهی می شدند و به ما اجازه می دادند تا نگاهی سریع به زندگی و عصر نویسنده بیاندازیم. شبکه های اجتماعی راه ما برای ثبت زندگی روزانه، افکار و لینک هایی است که به اندازه فابل توجهی رشد می کنند. از طریق عکاسی موبایل، من محیط اطراف و زندگی روزمره را مستندسازی کردم، از وقایع به یادماندنی گرفته تا جزئیات پیش پا افتاده. من منتخب کوچکی از ثبت های روزانه ی خود را به صورت دستی با تکنیک "چاپ آبی" (cyanotype)، یک فرآیند تاریخی که اصالتا برای ثبت مجموعه های شخصی استفاده می شده چاپ کردم. روزنگاری، یک کاتالوگ ادامه دار از زندگی روزانه من است.


















درباره عکاس

لیندسی بیل

عکاس اهل ایالات متحده

http://www.lindseybeal.com/

https://www.instagram.com/mslenslover/


نکته 1: برخی موارد ترجمه دقیق نشده. حتی عنوان که commonbook هست، یا کلمه scrapbook!

نکته 2: عکاسی آبی، منظور رنگ آبی هست. با جستجو در اینترنت مطالبی هست که هیچ کودوم به فارسی نیست. شاید در مطلب جدا در این مورد نوشتم! کلیت این که دو ماده شیمیایی با هم مخلوط میشن و روی پارچه یا کاغذ با قلم مو کشیده میشن. بعد نگاتیو رو روش میذارن و اون رو در معرض اشعه آفتاب یا uv قرار میدن و هروقت از نتیجه راضی بودن با آب شستشو میدن.

نکته 3: این مطلب چند مورد خوب برای من داشت، یکی این که با یک روش چاپ آشنا شدم، که گرچه زیاد استفاده نمیشه، ولی جالب بود. و یکی این که چقدر ساده میشه پروژه های شخصی تعریف کرد و انجام داد. چقدر خوب که این شخص کاری رو شروع کرده و ادامه داده و این ارزش داره. کاری به سادگی عکاسی از زندگی روزمره با همین موبایل که همه دارند. و مورد آخر این که چقدر دید خوبی داشته و نشون میده چقدر دید خوب و انتخاب سبک مناسب، میتونه نبود امکانات رو کم اثر بکنه.


سایت منبع


آموزش مختصر چاپ آبی

فرمول اصلی برای این کار شامل دو ماده است:

1- پتاسیم فری سیانید

2- آمونیم فریک سیترات

این مواد در ایران هم قابل یافت بوده و می توان با جستجو از فروشگاه های مواد شیمیایی و آزمایشگاهی تهییه کرد. فقط ممکن است نیاز به معرفی نامه داشته باشد. چون سمی هستند و خطرناک. در این حالت گاهی داشتن کارت دانشجویی کمک می کند، گاهی هم نه!

مقدار یکسانی از محلول هر دو نیاز است. زیرا اگر پتاسیم فری سیانید کم زیاد باشد، سرعت چاپ کم می شود و اگر مقدار آن کم باشد، رنگ آبی به قسمت های روشن هم سرایت خواهد کرد.

در زیر دو دستورالعمل رایج چاپ آبی را داریم. محلول نهایی می تواند برای چند ماه در شیشه مکدر نگهداری شود.

 

دستورالعمل اول: که اصالتا همان دستور مبدع این روش، جان هرشل، در سال 1842 است

محلول 1: 200 گرم آمونیم فریک سیترات + 1000 میلی لتر آب مقطر

محلول 2: 160 گرم پتاسیم فری سیانید + 1000 میلی لیتر آب مقطر

 

دستور العمل دوم: نسخه مدرن

محلول 1: 272 گرم فیک آمونیم سیترات + 5 گرم اگزالیک اسید + 1000 میلی لیتر آب مقطر

محلول 2: 92 گرم پتاسیم فری سیانید + 5 گرم اگزالیک اسید + 2 گرم آلومینیوم دی کرومات + 1000 میلی لیتر آب مقطر


محیط کار

ابتدا محیط برای این کار باید کاملا آماده باشد. یک محیط امن در برابر نور برای حساس شدن بهتر پارچه، کاغذ و ... . برای خشک کردن، یک محیط کاملا تاریک را آماده کنید.


روش

ترکیب محلول های پایه

مقدار یکسانی از هر دو ماده را مخلوط کنید.

 

حساس کردن سطح

پارچه یا کاغذ را درون مخلوط غوطه ور کنید یا آن را با یک قلم مو روی سطح بکشید. مطمئن شوید در کناره ها چند خط به شکل نوار برای تست زمان نوردهی در کناره ها بکشید.

 

خشک کردن مواد

عمل خشک کردن را در جای تاریک انجام دهید. می توانید با استفاده از پرده و ...، ورودی های نور را مسدود کنید. یک سشوار یا پنکه می تواند برای کم کردن زمان خشک شدن به کار گرفته شود. نتیجه نهایی باید زرد روشن باشد.

 

چاپ

چاپ آبی، یک فرآیند نگاتیو است. یعنی نواحی سطح که در معرض نور قرار نگیرد، سفید باقی خواهد ماند. پرینت خود را روی سطح حساس شده قرار دهید و برای تکان نخوردن و نبود فاصله بین دو سطح، یک شیشه روی آن قرار دهید. این ها را در معرض نور شدید خورشید یا نور فرا بنفش قرار دهید، تا زمانی که مقادیر روشن، تیره شده و سایه ها شروع به برعکس شدن کنند. می توانید از نوار تست که قبلا گفته شد، برای یافتن بهترین میزان نوردهی استفاده کنید.

 

شستن و فرآوری

سطح را با آب جاری بشوئید تا زمانی که زردی ها از نواحی نور نخورده پاک شود. چاپ هنوز آبی کم رنگ مایل به خاکستری خواهد بود. با خشک شدن، اکسیده شده و آبی خواهد شد.

 

تشدید (اختیاری)

برای سفید شدن بیشتر نواحی روشن و فرآوری کامل تصویر آبی، چاپ آبی خود را درون یک محلول رقیق سفید کننده و آب (نسبت 1 به 32) یا هیدروژن پراکسید 3% قرار دهید. پس از حدود یک دقیقه، چاپ را برداشته و حدود 20 تا 30 دقیقه با آب بشوئید.

 

خشک کردن

چاپ نهایی را خشک کنید. عکس به طور کلی وقتی خشک شود، تیره تر خواهد بود.


روش های فتوشاپی هم هست که میتونید جستجو کنید


منبع آموزش

۹۵/۰۳/۰۵

نظرات  (۵)

سپاس فراوان به خاطر مطلب ساده و کارامدتون. من تصویرگر و کارتونیستم. توی اسکچ‌بوک روزانه طراحی میکنم و میخواستم این نوع چاپ رو با طراحی تلفیق کنم ولی از جزئیات این روش آگاه نبودم. مثل مواد حساس و نسبت ترکیبشون و ریزه‌کاری‌های کوچیک اما تأثیرگذاری مثل شستن با سفیدکننده‌های رقیق و...

براتون آرزوی خوشدلی و پیروزی می‌کنم.

سلام چه موضوع های  خوبی میذارید باعث میشه زود به زود سر بزنم به وبلاگتون ☺ در مورد عکاسی هم هست که عالیه .
پاسخ:
سلام خانم پیروزمهر.
این موضوع ها متاسفانه بازتاب خوبی پیدا نمیکنه و دیده نمیشه و مخاطب هم نداره.
ولی چیزهای جالبی هستند که از نظر من ارزش پرداختن و منتشر کردن رو دارن. قبلا هم در جواب خانم هاشمی گفتم، ان شاء الله باید قدر داشتن مخاطبای عزیزی مثل شما رو بدونم.
روند کارم هم تقریبا به همین شکل بوده و ان شاء الله ادامه میدم. ولی خوب سرعت مطلب گذاری من پایینه و کم چیزی منتشر می کنم.
به هر حال خیلی خوشحالم کردید که سر زدید. و خوشحالم که مطلب رو دوست داشتید.
ان شاء الله همیشه شاد و سلامت باشید.
سپاس
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۶ زینب هاشمی
اگه پیداش کردید یاد ما هم بدید. 
داشتن دفترچه خاطرات تصویری فکر خیلی خوبیه. ولی مشکل اینجاس ک من طراحیم اصلا خوب نیس و باید حتما ی مدل جلوم باشه. 
اما فک نکنم واسه داشتن همچین دفترچه ای اصلا نیاز باشه نقاش باشم. ولی خیلی خوبه ها. جلدشم خودم بسازم. هیچ کس هم نمیتونه بخوندش. اصن شاید شد موضوع نقاشیای اصلیم. یا همون نقاشیای مفهومی... (ببین ذهنم تا کجاها رفت... همش تقصیر شماس) والاااا...
پاسخ:
چشم. منم خودم این مدل رو دوست داشتم، سعی میکنم پیدا کنم.
اشکال نداره طراحی شما خوب نباشه، با گوشی مثلا عکس بگیرید، بعد طرح بزنید. مهم نباشه براتون که خوب شده یا نه. یه دوست عزیز دیگه ای میگفت، سعی کن سریع بکشی، کمی بلد باشی، زود راه می افتی. به قول شما، اصلا نیاز نیست برای همچین چیزی نقاش باشید.

(یکی از لغت هایی که توی متن ترجمه نکردم، scrapbook هست. یعنی مثلا دفتری که توش چیزای مختلف که براشون مهم و دوست داشتنی بوده میچسبونن. مثلا یه برگ، یه تیکه پارچهَ، یه عکس و ... . این رو هم فکر کنم دخترا دوست داشته باشن!!!)

من چه تقصیری دارم؟ ماشاءالله خودتون ذهنتون همینطوری داره میره! دیگه یه کاری میکنید که حالا که تو وبلاگتون نظر (فعلا) عمومی نمیذارم، کلا اینجا هم نظر و پیشنهاد ندم!!! :)
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۸ زینب هاشمی
ینی حتما باید از مواد استفاده کرد؟ فک کردم با فتوشاب و این جور نرم افزارا هم بشه. آخه میخواستم ی مدل با ی همچین افکتی رو نقاشی کنم. فک کنم باید بیخیالش بشم.
بله درست گفتید. اسکیس ک میشه همون طراحیه سریع. دارید وسوسم میکنید ی همچین کاری رو شروع کنم! (فک کنم باز دارم جوگیر میشم!)
:))

سپاسات فراوان
پاسخ:
اینی که میبینید، یه نوع تکنیک چاپ هست. فکر کنم میشه افکت فتوشاپش رو هم پیدا کرد. یا اگه نبود به همچین چیزی نزدیک شد. ولی خوب، به این خوبی قطعا نمیشه.
جوگیر شدن که خوب نیست. ولی اگه کاری وقت زیادی از آدم نگیره، امتحان کردنش اشکال نداره. مثلا شما در روز یه 10 دقیقه رو بذاری روی یه تصویری که توی ذهنت مونده و جالب و قشنگ بوده، و اون رو اسکیس بزنی. خوب این اگه جوگیری هم باشه و به سرانجامی نرسه، اشکال نداره. میتونید محدود به زمان کنید که به عنوان یه کار ناتمام و ناموفق در نیاد. مثلا بگید یه هفته، فقط یه هفته، در حد 10 دقیقه در روز وقت میذارم. اینطوری یه کار شروع شده ی بی سرانجام نمیشه. اگه خواستید، میتونید یه هفته دیگه تمدید کنید. میشه دفترچه خاطرات تصویری شما.
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۲ زینب هاشمی
سلام
آره واقعا هم کارش جالب بوده و عکساش خوشگل شدن. (دارم فک می کنم ب اینکه ی نقاش هم اتفاقات روزانه ش رو نقاشی کنه و پر از اتود بشه! ... چ شود!... )

جور دیگه ای نمیشه ب این چاپ رسید؟ من خیلی خوشم اومد
پاسخ:
سلام.
اتفاقا نقاش ها هم میتونن مثلا اسکیس بزنن. (اگه درست گفته باشم!) خیلی هم کار جالبی میشه. حداقل فکرش که جالبه.
آخر نوشته هم که گفتم، خیلی دوست داشتم یه کار ساده به همین راحتی رو توش مداومت و دقت داشته، و نهایتا ببینیند چقدر خوب شده.

والا این چاپ رو من چندتا کلیپ دیدم براش. ولی ظاهرا درسته که از نظر تعداد مواد اولیه مورد نیاز شاید 2 تا 3 مورد بیشتر نیاز نباشه، ولی پیدا کردنش سخته.
سعی میکنم ببینم دقیق موادش چیه و چطور میشه پیداشون کرد. یکی که خودش اروپایی بود، می گفت تو کشورم پیدا نکردم و از آمریکا سفارش دادم!!!
به قول یکیشون، غیر از اون مواد، فقط پارچه یا کاغذ میخواد، آب و آفتاب! و یه پرینتر سیاه و سفید ساده.

ممنون که سر زدید خانم هاشمی. خوشحالم که خوشتون اومد. آدمایی که اینطور مطلبا رو دوست داشته باشن خیلی نیستن. ان شاء الله قدر داشتنشون رو بدونم.
سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی