بسم الله
زهرا ملک شاهی، 22 ساله، فارغ التحصیل اقتصاد. او از سن 18 سالگی شروع به آرایش کرده و معمولا لوازم آرایشی زیادی با خود حمل نمی کند، به جز چند مورد که بیشتر همراه وی است. او فکر می کند علت استفاده افراطی از آرایش در ایران، حجاب و نوع پوشش زنان در ایران است.
لوازم آرایشی و حجاب
آرایش ایرانی
در ماه های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی در سال 1357، پوشیدن حجاب، اجباری شد. از آن پس، زنان و به خصوص دختران رفته رفته در مورد سیمای خود به ویژه با در نظر گرفتن ظاهر جدید خود (حجاب) اهمیت دادند. بعد از مدتی این مسئله در بین زنان بسیار رایج شد و برندهای معروف آرایشی به بازار آمدند و دختران ایرانی بیشتر خواستار استفاده از آن ها شدند.
گاهی اوقات این دختران ساعت ها در مقابل آینه به آرایش می پردازند و معمولا زمان و هزینه زیادی برای آن صرف میکنند. اما، چند دهه قبل اوضاع به کلی تفاوت داشت و دختران مجرد اجازه آرایش نداشتند؛ با این حال، این مسئله به روالی عادی برای تمام اشکال زندگی مردم شد. آرایش برای زنان و دختران دلایل متفاوتی دارد. یکی این که حجاب اجباری زیبایی را به چهره معطوف و محدود می کند و این مسئله به تدریج به بخش مهمی از فرهنگ ایرانی تبدیل شده. با این وجود، هنوز زنان و دختران جوانی وجود دارند که در پس ماسک سنگین آرایش مخفی نمی شوند.
دلارام عباسی، 15 ساله، از 13 سالگی آرایش می کند. مادر دلارام برای اولین بار برای او یک رژ لب خرید. بیشترین خرید وی برای آرایش که هر دو ماه خریداری می شود، پنکیک است.
در حال حاضر، ایرانی ها سالانه در حدود 2 میلیون دلار خرج لوازم آرایشی می کنند و به همراه عربستان سعودی بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه هستند. نسبت قابل توجهی از لوازم آرایشی به صورت قاچاق وارد ایران می شود. استفاده از لوازم آرایشی در ایران از حدود سن 14 سالگی آغاز می گردد. در حدود 14 میلیون دختر و زن بین سن 15 تا 45 سال، مقیم شهرهای بزرگ ایران بوده و حداقل به طور متوسط 7.5 دلار هزینه لوازم آرایشی می کنند در حالی که درآمد ماهانه آن ها 500 تا 600 دلار است. بر اساس TMBA (؟)، میزان افراطی خرج کردن برای لوازم آرایشی در ایران، به علت جمعیت زیاد جوانان و جمعیت بالای شهری است. نیمی از جمعیت ایران زیر 30 سال و 65 درصد کل جمعیت ساکن شهر هستند.
اسرا محمدی، 18 ساله، دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک. اگرچه مادر اسرا آرایشگر است، او به تازگی استفاده از آرایش را شروع کرده اما بسیار کم، خرج آرایش کرده و بیشتر از لوازم مادرش استفاده می کند.
این گزارش پدیده آرایش بین زنان و دختران ایران را پوشش داده است. زنان 14 تا 38 سال از سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی موضوع این گزارش قرار گرفته اند و تصویر آن ها در شرایط مشابه و آرایش معمول روزانه ثبت شده است. کیف لوازم آرایشی یکی از شخصی ترین لوازم زنان است - و محتویات داخل آن سرنخ هایی راجع به شخصیت، موقعیت و سن آن ها به دست می دهد.
اکثر زنان شرکت کننده در این پروژه عقیده دارند حجاب علت اصلی در پس استفاده از آرایش سنگین است. این مجموعه نمایانگر شکل کلی زنان جوان ایرانی در سال 2015 می باشد.
هانیه قهرمانی، 19 ساله، دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک. هانیه می گوید آرایش کردن را از برنامه های ماهواره ای وقتی که 9 ساله بود یاد گرفته. او معتقد است ارایش به دختران جذابیتی برای مردان می دهد. وی هر 3 الی 4 ماه تمام لوازم آرایشی خود را تعویض می کند. معتقد است آرایش سنگین به علت حجاب است که آن ها را در نمایش بدن محدود می کند و بنابراین تمام تلاش صرف جذاب کردن صورت از طریق آرایش می شود.
ریحانه قهرمانی، 21 ساله، مهندسی صنایع. او آرایش را از 15 سالگی شروع کرده و 35 دلار صرف لوازم آرایش می کند. مانند خط چشم و ریمل که هر دو ماه خریداری می کند. او هیچ برند خاصی را در نظر ندارد و آنچه مناسب وی باشد استفاده می کند. ریحانه در خانه نیز آرایش می کند و این میزان علاقه وی را نشان می دهد.
علیا زند، 23 ساله، دانشجوی اقتصاد. او از 16 سالگی آرایش کرده و هر ماه 50 دلار خرج آن می کند. با این حال، او بیکار است و قبلا ماهانه 350 دلار درآمد داشته. علیا می گوید برندهای اصل به راحتی در ایران پیدا نمی شوند. علیا فکر می کند اگر به طور اتفاقی آرایش نکند همه به او به گونه ای نگاه می کنند که انگار برای او اتفاقی افتاده.
پرناز جمالی، 22 ساله، دانشجوی معماری و مدرس انگلیسی. او با دیدن دختران فامیل که آرایش می کردند، در 13 سالگی به آرایش علاقه مند شد. او به ندرت لوازم آرایشی خریداری می کند و رژ لب مورد علاقه او است. حقوق ماهانه او 200 دلار است و هر دو ماه، 25 دلار صرف لوازم آرایشی می کند. پرناز به تناوب در آینه یا بازتاب چهره خود در شیشه ها نگاه می کند و آن را چک می کند.
زهرا سادات حسینی (سارا)، 22 ساله، دانشجوی طراحی صنعتی. آرایش را از 16 سالگی شروع کرده؛ سارا با آرایش احساس عزت نفس می کند و این کار به او احساس خوبی می دهد. سارا به آرایش زیاد بین زنان ایرانی اشاره می کند و آن را عامل جبرانی برای اعتماد به نفس و خود پذیرش پایین می داند. وی عقیده دارد زنان و دختران ایرانی ترجیح می دهند ماسکی به چهره زده و در حقیقت دروغ بگویند.
هاله سوگل برکت، 27 ساله، دانش آموخته خبرنگاری؛ آرایشگر. او در ماه حدود 30 دلار خرج لوازم آرایشی می کند. این در حالی است که یک شغل ثابت ندارد و وقتی او موقتا استخدام می شود، 250 دلار در ماه درآمد دارد. به هر حال، ممکن است چند ماه هیچ درآمدی نداشته باشد.
غزال مفاخری، 28 ساله، فارغ التحصیل عکاسی. او اولین بار د 17 سالگی آرایش کرده و حدود 200 دلار در سال برای آن خرج می کند. او اعتقاد دارد آرایش سنگین دختران ایرانی، در درجه اول فرهنگی و در درجه دوم حاصل جدال آن ها در پوشش زنان است. این مورد به یک مشکل فرهنگی تبدیل شده و زنان دچار بحران هویت شده اند و دختران جوان دچار خواستار استفاده از آرایش سنگین گشته اند.
ملیحه متاجی، 28 ساله، فارغ التحصیل گرافیک. او در روز 2 بار آرایش خود را تجدید می کند و هر ماه 60 دلار صرف آن می کند. وی محدودیتی برای خرید لوازم آرایشی ندارد. ملیحه وقتی زمان نداشته باشد یا برای ورزش بیرون برود، آرایش نمی کند. او عقیده دارد آرایش در جامعه به روالی عادی تبدیل شده و اگر انجام نشود سوال برانگیز است.
نگین ریاحی، 25 ساله، دانشجوی حسابداری. نگین از 19 سالگی آرایش کردن را شروع کرده و اغلب ریمل خریداری می کند. او کیف آرایش ندارد اما معمولا در روز چند قلم را برای تجدید آرایش به همراه دارد.
مریم یوسفی، 29 ساله، دانشجوی تربیت بدنی. مریم 2-3 بار در روز آرایش می کند. وی این کار را از 15 سالگی شروع کرده و هر ماه حدود 60 دلار برای آن خرج می کند. اشاره می کند که در روز زمان های کمی به آینه نگاه می کند، مخصوصا در ماشین خود.
نینا فاطن، 30 ساله، دانش آموخته نقاشی. او وقتی 15 ساله بود لوازم آرایش مادرش را برداشت. نینا می گوید بیشترین آرایش او از ترکیه و سوئد خریداری می شوند، به جز برخی موارد اندک که در ایران تهیه می شود و در مجموع در ماه حدود 50 دلار خرج آن ها می شود. خرید لوازم آرایشی اغلب به وضعیت اقتصادی او بستگی داشته و نوسان دارد. او دوست دارد بسیار درون آینه نگاه کند به طوری که حتی در مقابل آینه مطالعه می کند.
حمیده، 38 ساله، استفاده از آرایش را در 15 سالگی شروع کرده.
درباره عکاس:
منا هوبه فکر
دانش آموخته دانشگاه هنر تهران
عکاس خبرگزاری ایسنا